Sök
  • REHAB Studio

Tips på övningar att göra på kontoret

Risker med stillasittande arbete

Stillasittande arbete blir allt vanligare och fler och fler svenskar sitter ner under den större delen av sin arbetsdag. Att ha ett stillasittande arbete kan resultera i skador som exempelvis svaga muskler, dålig rörlighet, övervikt eller ökad stresskänslighet.

Det är inte alla hälsoproblem som uppenbarar sig omedelbart och flera av de besvär som kan drabba individer som har ett stillasittande arbete påverkas negativt av stress. Muskelsmärtor, exempelvis värk i rygg och nacke, kan visa sig efter bara några månader av felaktig belastning medan diabetes, hjärtkärlsjukdomar och högt blodtryck kan uppstå efter flera års stillasittande arbete.


Tips på övningar att göra på kontoret


För att undvika hälsoproblem på grund av stillasittande arbete kan du förutom vardagsmotion utföra enklare övningar direkt vid ditt skrivbord.


1. Ställ dig upp

Idag har många arbetsplatser höj- och sänkbara skrivbord och om du ännu inte har ett ställbart skrivbord kan det vara klokt att ta upp detta med din arbetsgivare. Genom att stå upp och arbeta kan du minska trycket på din rygg samtidigt som blodcirkulationen ökar.


2. Stretcha

Det krävs inga avancerade rörelser för att  lösa upp spänningstillstånd, göra dig lite piggare och förebygga värk. Stretcha nacken genom att långsamt luta huvudet från sida till sida och fram och tillbaka. Ställ dig upp och sätt dig ned några gånger. Rulla på axlarna framåt, sedan bakåt. Kryp ihop med armarna framför bröstet och skjut ut ryggen. Sträck ut armarna uppåt och bakåt. Ta ned armarna och slappna av. Gör alla övningarna långsamt, fem gånger åt vardera sida. Tänk på att rörelserna inte ska göra ont.


3. Glöm inte att andas

Undvik fysiska spänningar genom att ta några djupa andetag. Många andas ytligt och spänner axlarna när de är stressade, något som i längden kan skapa problem i axlar och skuldror. Försök att slappna av när du känner att du blir stressad, sänk axlarna och ta några djupa andetag.


4. Mjuka upp handlederna

Har du problem med dina handleder och fingrar? Knäpp händerna och rulla med handlederna. Stela fingrar mjukas enkelt upp genom att spreta med fingrarna och knyta ihop handen i 15 - 20 sekunder.


5. Ta längre rörelsepauser

För att få igång blodcirkulationen bör du några gånger om dagen resa dig upp och ta en längre paus på cirka tio minuter där du rör dig. Du behöver inte börja svettas – det kan räcka med att gå ett varv runt kvarteret eller gå och hämta ett glas vatten. Ställ in påminnelser på mobilen om du lätt glömmer!                 


Så undviker du besvär

Inte alla som har ett stillasittande arbete drabbas av sjukdomar och risken att drabbas kan minska om du motionerar på din fritid. En rekommendation brukar vara att vuxna bör vara fysiskt aktiva under minst 30 minuter om dagen och under denna tid bör du anstränga dig så pass mycket att du blir lätt andfådd. En rask promenad eller att gå i trappor istället för att välja hissen eller rulltrappan kan vara en bra start för dig som behöver komma igång med vardagsmotionen.


https://www.bokadirekt.se/places/rehab-studio-26272

52 visningar

© 2018 REHAB studio | Adress: Östra Klarälvsgatan 17, 652 21 KARLSTAD. Prata med oss på sociala medier>>>

  • Facebook Social Ikon
  • Instagram Social Ikon

Bli av med din smärta!

Gratis parkering!

Boka enkelt med Bokadirekt Karlstad